tiistai 6. maaliskuuta 2018

THROWBACK TO PREGNANCY PART III


14.7.2014

Taysin synnytysvastaanotolla käytiin otatuttamassa vähän sydänkäyrää ja lääkärin vastaanoton kautta sainkin sitten sen menolipun synnyttämättömien osastolle. Osastolla pääsin viimeisimpän huoneeseen ja päätettiin ettei tänään enää aloteta mitään häätötoimenpiteitä vauvan ulostuloa varten.


15.7.2014

Aamulla kuulin, että lääkäri oli päättänyt alottaa cytotec –lääkkeillä synnytyksen käynnistämisen ja sainkin heti aamupalan yhteydessä ensimmäisen nappulani. Tero oli edellisenä iltana lähtenyt kotiin ja koko tämän viikon joutui vielä käymään töissä. Keskipäivällä soittelin parille lähimmälle ystävälle, joille ihan intoa puhkuen kerroin kuinka kohta on vauva maailmassa. Pah, kunpa olisikin ollut.

Tero tuli kahden jälkeen sairaalaan, viipyi pari tuntia ja lähti kotia pissattamaan koiria. Tuli sitten illalla uudestaan aina pariksi tunniksi takaisin. Tässä kohtaa huomasi kuinka haastavaa on omistaa koiria.

16.7.2014

Mun synttäripäivä, tänään voisi olla myös vauvankin päivä! Aamu alkoi heti pienin supisteluin, olin toiveikas. Oli taas pirun lämmin päivä, pelkkä sängyssä makoileminenkin huonoin ilmastoidussa sairaalassa oli raskaana olevalle nestepullukalle yhtä tuskaa. Iskettiin selkään Tens –laite ja lähdin lenkkeilemään Taysin rakennusta ympäri. Seuraavaksi kiipesin rappusia ylös ja alas. Ei tuottanut toivottua tulosta, pelkkää hikeä ja palaneen nenän kyllä siitä sain. Monesti olin käyrillä, supistuksia oli koko päivän. Olin aivan varma, että kyllä tää tänään on tullakseen, ei kai tässä nyt turhaan kärsitä.

Illalla ysin aikaan Tero pistettiin kotia nukkumaan, mä lähdin osaston suihkusta nauttimaan ja jumppapallolla taiteilemaan. Pyörin ja hyörin huonetta ympäri. Kello läheni yhtä yöllä, kun kätilö sanoi että nyt pistetään sulle kankkuun tämmönen piikki, joka tainnuttaa sut uneen. Sun on nyt saatava levättävä jos lähtö saliin tulee. Täti iski piikin persposkeen, huone pyöri minuutin verran ympyrää. Tuntui kuin olisin vuosisadan bileissä ollut, sitten filmi katkesi. Nopeimmat bibikset ever.

Viimeinen mahakuva kaikkineen mahanahan repeytymineen ja arpineen. Päivää ennen syntymää.

17.7.2014

Herään aamulla viiden aikaan ensimmäisiin auringonsäteisiin ja avonaisesta ikkunasta kuuluu lokin kaakatusta. Ryömin ylös sängystä ja taaperran kovaa vauhtia kohti kätilöiden koppia. ”Huomenta, pistetäänkö käyrille?” 
Tsekattiin tilanne, ja voi että mulla kasvo parin metrin tatti otsaan kun kätilö sanoi varovaisesti ettei täällä Anna nyt kyllä eiliseen verrattuna oo tapahtunu mitään uutta. Käyrilläkin saatiin vaan huomata kuinka vauva nyt nukkuu. Ihan kun se olisi vaan vittuillut mulle.

18.7.2014

Eilen olin saanut viimeiset cytotecit, niitä määrättiin kolmen päivän verran nautittavaksi. Eilen ei ollut mitään oloja, eikä tänäkään aamuna mitään maailmaa mullistavaa tuntunut. Lääkärit olivat jutelleet mun tilanteesta ja tulleet siihen tulokseen, että mä voisin lähteä viikonloppua viettämään kotiin. Ajattelivat, että jos siellä rentoutuisin enemmän ja alkaisi jotain tapahtumaankin. Petasin petini, otin kassini ja vaihdoin kotivaatteet.

Turvonneet kintut. Jalassa oli ollut vain pari tuntia kevyet pitsiballerinat.

20.7.2014

Sunnuntaiaamuna heräsin taas supistuksiin. Lähdin kuuden jälkeen käyttämään koiria aamupissalla leveä hymy naamallani ja kireistä supistuksista ähkien. Kotona annoin Teron vielä nukkua. Pompin jumppapallon päällä, kellottelin supistuksia ja luin murha.infoa. Siis niin kuin ihan tosi, oikeesti. Haha.

Keskipäivällä lähdettiin takasin sairaalaan, heti käyrille ja tsekattiin tilanne. Ei mitään, ei siis mitään edistystä. Olin niin sanoinkuvaamattoman pettynyt. Illalla itkuhuusin jo tutuksi tulleelle kätilölle, että huomenna lääkäri saa kyllä tehdä päätöksen sektiosta. Mä  olen lopen uupunut jo tähän leikkiin.


21.7.2014

Laskettuaika on tänään. Lääkärin piti tulla aamulla käymään mun tykönä, mutta ei näkynyt eikä kuulunut. Taaskaan. Ei olleet ensimmäiset oharit lääkäriltä. Myöhemmin sain kuulla, että tänään ei tehdä mitään synnytyksen edistymiseksi. Jaha, kiva.

22.7.2014

Mulle tuotiin uudestaan cytotec –lääkkeitä, ”lääkäri oli päättänyt, että tällä mennään vielä”. Muistaakseni otin parit pillerit, mutta vastenhakoisesti. Sinä päivänä mä vain mökötin sängyssäni ja söin karkkia.

23.7.2014

Kieltäydyin cytotec –nappuloista mitä mulle kannettiin. Kätilöt kottivat ylipuhua mua ottamaan niitä, mutta en enää suostunut. Mä olin jo niistä kertaalleen viikko sitten saanut vaan helvetin kivuliaat supistukset vuorokaudeksi, jotka ei edesauttanut mitään, niin miksi mä söisin niitä vielä? Mulle kerrottiin, että heidän pitää merkata tietoihin, että oon kieltäytynyt niistä. Kehotin heitä kertomaan tämän myös hoitaville lääkäreilleni, minä en näitä enää popsi. Piste. Mun raskausmyrkytyksen oireetkin etenee kuin idän pikajuna, joten keksikääpäs joku muu keino saada tämä kersa pois musta.

Mittailin itsekin paineita osastolla, tässä vielä kesyt arvot.


Klo 12 tuli kätilö kertomaan mulle, että tänään heti kun sali vapautuu niin pääsen sinne. 
VIHDOINKIN!

Klo 14 tuli tieto, että päästään saliin. Kävelin sinne niin kovaa kuin jaloistani pääsin. Ettei varmastikaan kukaan kerkeä kiilaamaan sinne ennen mua, siitähän olisi voinut syntyä tappelu. Kysyin salissa, että olisiko tää homma ohi jo ennen klo 21. Kätilö nauroi mulle, mutta mä olin ihan tosissani. Sillon tulee telkkarista yksi sarja mitä oon seurannut, en mä laske leikkiä!

24.7.2014

Klo 04.10 pitkä taistelu on ohi. Poika tuli maailmaan.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti