tiistai 27. helmikuuta 2018

THROWBACK TO PREGNANCY PART II

26.-28.3.2014
Lähdettiin Teron kanssa nauttimaan kahdenkeskisestä ajasta Viron puolelle, vielä kun siihen oli mahdollisuus. Säät helli, aurinko paistoi pilvettömältä taivaalta molempina päivinä. Urheasti jaksoin sen kilometrin verran kävellä hotellilta Viron keskustan sykkeeseen shoppailemaan sekä yhtenä päivänä kierreltiin Vanhassa kaupungissa. Reissua ennen oli jo etureppu hyvää tahtia kasvanut ja alkanut painamaan, jonka seurauksena alaselkää oli juilinut. Kotiuduttua taisin tehdä enää viikon verran töitä, jonka jälkeen lääkärintodistuksella jäin sairauslomalle.



24.4.2014
Kello 8.00 istuin Nokian laboratoriossa odottamassa vuoroani sokerirasitustestiin. Tässä vaiheessa vielä pelkäsin neuloja, ulvasin kun ensimmäisen kerran verta imettiin kyynärtaipeesta näytteenottopurkkiin. Aloitin hyvin epäilevästi juomaan sitä kuuluisaa sokerilitkua, olin kuullut ja lukenut kuinka se on ällöttävää ja voi tulla oksurefleksi kun sitä juo. Minulla se meni hyvin alas, olisin voinut jopa toisenkin mukillisen sitä kumota sisuksiini. Voi luoja mikä herkkuperse mä olen, hah! Menin takaisin laboratorion aulaan istumaan, luin rauhassa omaa kirjaani kunnes yhtäkkiä päässä alkoi pyörimään ja kylmä-kuuma hiki puskemaan esiin. Haukoin happea kuin kala kuivalla maalla, nojasin seinään ja toivoin etten retkahda tuolista alas lattialle. Se olis tietty ollu hippusen vaarallista sen eturepun kanssa, mutta eritytenhän se nyt olisi ollut noloa! Onneksi olin mennyt istumaan reunapaikalle, jotta pystyin nojaamaan oikealla puolella olevaan seinään. Kukaan ei tullut auttamaan, kukaan ei kysynyt onko mulla kaikki ok. Niin perus suomijuntteja labra täynnä, hienoa toverit! Toivottavasti teidän suonia ronklataan kovakouraisesti.

25.4.2014
Seuraavana päivänä mentiin hakemaan Postista äitiyspakkausta, jota olin odottanut kuin kuuta nousevaa. Esittelin Terolle jokaisen tuotteen pakkauksesta, sitä ei niinkään mun esittelytuokio tainnut kiinnostaa.  Samana päivänä pistin vappusiman tulille, ihan ekaa kertaa ikinä tein sitä ite. Ja ai että siitä tuli nannaa!


26.5.2014
Sairasloma vaihtui kesälomaksi. Jälkikäteen ajateltuna veetuttaa, kun eihän mun todellakaan olisi kannattanut suostua kesälomaani tässä pitämään. Sairaslomatodistuksen olisin todellakin saanut, jolloinka se kesäloma olisi siirtynyt hamaan tulevaisuuteen. Mihinkäs multa mukamas ne supistukset, turvotukset, väsymykset sun muut olisi kadonneet yhtäkkiä. Vaan tässäkin tyhmää hormonihirviötä huijattiin tuolla firmassa.
Luin myös jostain netin ihmeellisestä maailmasta, että tyhjällä vessapaperirullalla saisi kuulumaan vauvan sykeäänet. Pakotin Teron kokeilemaan, mutta eihän sieltä nyt mitään kuulunut. Tero on vaan niin puolikuuro, saletisti sykkeet kuuluu serlan tyhjällä paperirullalla. Voisin alkaa kaupittelemaan niitä neuvoloihin ja odottaville äideille!

Neuvolasta sain pissan stiksausvälineet kotiin ja käskyn stiksata päivittäin pissaa. Verenpaine alkoi tässä kohtaa kohoamaan sekä paino nousemaan enemmän kuin raskauden missään muussa vaiheessa. Tässä vaiheessa alettiin epäilemään orastavaa raskausmyrkytystä.
16.6.2014
Päivä päivältä olo alkoi olla tukalampi, vuoden 2014 kesä oli yber lämmintä aikaa. Turvotukset oli jäätäviä sekä kesäkuussa  mun piti kerätä pariinkin kertaan vuorokauden kaikki virtsat ja kiikuttaa semmonen törkeen kokoinen mehupurkki laboratorioon. Kerran, kun Tero oli töissä niin minä ja thö kusipurkki istuttiin ihan vierekkäin bussissa, niin kuin erottomattomat bestikset konsanaan. Thänk kaad en sählännyt ja kastanut sitä purkkia. Olihan siinä joo kansi, mutta eiköhän se mun tuurilla olisi kussut silti alleen. Olipas osuvasti sanottu, ehhehe. Tässä vaiheessa myös sain ihan diagnoosin epäilylle,pre-eklampsia eli raskausmyrkytys.

5.7.2014
Mun babyshowerit! Olin vaipunut jo masennukseen ja aivan varma ettei Tero ole osannut mulle mitään vauvakutsuja järkätä vaikka mä olin niistä puhunut harva se päivä. Tuli siis täysin puun takaa nää kekkerit mulle. Muistan sen, kun tultiin kaupoilta Teron kanssa ja ihmettelin missä meidän koirat on. Miksi terassin ovi oli raollaan. Apua, joku on Tero murtautunut meille! Soita poliisit! Ja sitten ne tytöt tuli sieltä makuuhuoneesta. Olin kusta alleni, for real. Pelästyin ja aloin poraamaan, kun olin niin yllättynyt ja iloinen että mulle onkin tämmöset kemut järkätty, jee! 


14.7.2014
Aamupäivällä mulla oli taas neuvolakäynti ja tällä kertaa sanoin että oon valmis lähtemään Taysin osastolle. Muahan oli jo kuukauden päivät nlatäti koittanut saada sinne lähtemään, mutta koska lupasin kuunnella itseäni ja olojani, mittailla verenpainetta ja stiksailla, juosta kerta viikossa neuvolassa ja siihen päälle vielä soitella sinne niin antoi täti mun vielä olla kotona. Nyt kuitenkin olin kypsä lähtemään.

Siellähän ne sitten synnytysvastaanoton jälkeen otti mut osastolle heittämällä sisään. Taistelu ei vieläkään ollut silti ohi!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti